Rady a návody
V rubrice Zelená domácnost přinášíme informace o tom, jak se může chovat šetrně k životnímu prostředí každý z nás.
„Uhlíkově neutrální“, „climate friendly“ nebo „bio“ jsou jen některé z takzvaných zelených tvrzení, s nimiž se spotřebitelé stále častěji setkávají. Z dotazníkového průzkumů, který zpracoval dTest ve spolupráci se zahraničními kolegy vyplynulo, že skutečný obsah těchto pojmů řadě spotřebitelů uniká anebo v nich vyvolává mylnou představu o zakoupeném zboží. Proti lakování na zeleno – greenwashingu – by mohla pomoci i nová evropská směrnice.
PR článek
30.1.2024
Pokud je tisk dokumentů vaším denním chlebem, zřejmě pro vás není oboustranný tisk žádnou novinkou, ba právě naopak. Díky této možnosti je totiž tisk levný, ale taktéž ve výsledku přináší i uživatelsky komfortnější výstupy. Že s ním ještě nejste tak úplně kamarádi a vlastně vůbec netušíte, jak tisknout oboustranně? Nevadí! V následujících řádcích vás oboustranný tisk dokumentů nejenže naučíme, ale v krátkosti vám vysvětlíme, proč je dobré jej upřednostnit před tiskem jednostranným.
O letošních svátcích je opět možné pořídit si domů vánoční stromeček z FSC certifikovaného lesa. K
dostání jsou letos v Brně, Praze a na Svitavsku. Domů si tak zájemci můžou odnést stromeček z opravdového lesa a zároveň tím přispět k jeho zdraví. Vánoční stromečky z přírodě blízkých FSC
lesů pocházejí totiž z tzv. zdravotních prořezávek, které mají pozitivní vliv na zdraví lesa. Díky těmto výchovným zásahům a využívání dalších přírodě blízkých lesnických postupů jsou lesy silnější
a odolnější vůči negativním dopadům klimatické změny.
Díky ekoznačkám mohou lidé lépe rozeznat ekologicky šetrné a přitom kvalitní výrobky. Nově jim v orientaci pomůže ambasador Ekolífek. Ten je hlavní postavičkou informační kampaně České informační agentury životního prostředí (CENIA) a Ministerstva životního prostředí. Kampaň odstartovala právě v těchto dnech. V průběhu dvou let by měla zvýšit povědomí spotřebitelů o ekoznačkách a také přilákat nové zájemce z řad firem.
Dm drogerie letos uvedla novou ekořadu výrobků Pro Climate. Přestože název řady navádí pozornost spotřebitele k ochraně klimatu, drogerie tvrdí, že tyto výrobky jsou šetrné nejen ke klimatu, ale jsou neutrální k životnímu prostředí jako takovému. To je docela odvážné prohlášení. Pojďme se podívat, zda za ním něco stojí.
Pýcha, lakomství, závist, hněv, smilstvo, nestřídmost a lenost. Sedmička smrtelných hříchů, hezky pohromadě, jak je známe už od 6. století. Jsou ale i jiné hříchy, které se dotýkají věcí mezi nebem a zemí, aniž by měly náboženský charakter. Nestárnoucí sedmičku hříchů greenwashignu, tak, jak je sestavili v roce 2010 lidé z TerraChoice, se také vyplatí občas připomenout.
Otevírají naše srdce, zrovna tak jako peněženky. Usnadňují nám těžká rozhodnutí, šetří nás přemýšlení. A tohle všechno tvůrci ekoznaček a certifikátů udržitelnosti, stejně jako korporátní marketéři a výrobci, moc dobře vědí.
Chladiva jsou látky, které kvůli svým fyzikálním vlastnostem můžeme využít v tepelném cyklu a využít tak přenos tepla z jednoho místa na jiné. Chladiva nám jednoduše řečeno umožňují chladit v chladničkách a klimatizacích nebo třeba topit tepelným čerpadlem. Historie i současnost chladiv ale připomíná environmentální thriller s nejasným koncem.
Evropská komise dokončila kontrolu webových stránek různých obchodníků. Snahou bylo odhalit ty z nich, kdo o svých produktech či službách nepravdivě tvrdí, že jsou šetrné k životnímu prostředí. Kontroloři se zaměřili na různé sektory, od prodeje oblečení a kosmetiky až po vybavení do domácnosti. Ukázalo se, že ve 42 % případů jsou tvrzení o ekologickém původu buď přehnaná, klamná nebo falešná. Podle evropského práva by se tak potenciálně daly kvalifikovat jako nekalé obchodní praktiky. Tento tzv. greenwashing v posledních letech narůstá spolu s tím, jak narůstá poptávka spotřebitelů po ekologičtějších produktech a službách.
V polovině července způsobil ve světě velký rozruch článek nizozemského biologa Erika Meijaarda a jeho kolegů. S jeho obsahem jste se mohli seznámit v textu Produkce kokosového oleje ohrožuje pětkrát více druhů než je tomu u palmového oleje. Do jisté míry mohl působit jako snaha o očištění neblahé ekologické reputace plantáží palem olejných. Svou reakcí a názorem do odborné debaty přispěl i český tropický ekolog Stanislav Lhota.
|
8.5.2024 00:54 | Václav Prokš
|